kehidupan didunia

..Don't judge me by my past.. I don't live there anymore.. :)

..h.a.t.i..

Search This Blog

Saturday, March 26, 2011

..kenapa aku diuji Ya Allah?



..kita sering diuji dalam kehidupan kita ini..namun tahukah kenapa kita diuji?manusia diuji oleh Allah untuk mendidik jiwa mereka agar tabah dalam menghadapi setiap dugaan yang mendatang.. manusia pula menguji untuk mengetahui sejauh mana kekuatan atau kebolehan mereka terhadap sesuatu perkara..

..kenapa aku diuji?

..apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; ’kami telah beriman’, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta..(Al-Ankabut 29:2-3)

..kenapa aku tak dapat apa yang aku idamkan?

..boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui..(Al-Baqarah 2:216)

..kenapa aku diuji ujian seberat ini?

..Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya..(Al-Baqarah 2:286)

..rasa kecewa dan tidak puas hati?

..janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman..(Ali Imran 3:139)

..bagaimana harus aku menghadapinya?

..Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu (dalam segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang baik), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh (di medan perjuangan), dan besedialah serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu Berjaya..(Ali Imran 3:200)

..dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) solat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk..(Al-Baqarah 2:45)

..apa yang aku dapat daripada semua ini?

..sesungguhnya Allah telah member dari orang-orang yang mukmin, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka..(At-Taubah 9:111)

..kepada siapa harus aku berharap?

..cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal..(At-Taubah 9:129)


No comments: