kehidupan didunia

..Don't judge me by my past.. I don't live there anymore.. :)

..h.a.t.i..

Search This Blog

Saturday, February 19, 2011

..ada apa dengan semut?





..ada ape dengan semut ye?hurm~jom kite selidik macam budak-budak selidik..kite selidik ape yg kite nampak dengan mata kasar kite cukup la k..cube kite tengok cara semut berjalan..ana dah test, ana letak kayu yang kecik, tapi semut tu usaha jugak cari jalan lain..lepas tu, diorang kumpul ramai2 untuk angkat dan ubah kayu (penghalang jalan diorang) sesama..sepakat pulak tu..lepas tu lagi, setiap kali semut tu berjumpa dengan semut yang lain, mesti ada greeting sesama..tapi masing-masing gune sesungut la untuk berkomunikasi bersama..malah, setiap sekor jmpa sekor yg laen, semua ade greeting..macam tu la yang Islam ajar, bagi salam bila jumpa..semut pun pndai..tu haiwan yang tidak diberi akal..tapi kite?renung-renungkanlah..mengaku je Islam, tapi amalnya mana?bukankah kite kena menerima Islam dengan hati, mengaku dengan lidah, dan mengamalkan dengan anggota?

..semut tu kecik, dia sedar dia tak mampu untuk angkat beban yang berat, tapi bagaimana semut-semut tu boleh sepakat angkat sama-sama?kite bagaimana pula?contoh paling besar, tengok masa majlis kahwin..semua nak ambik jalan mudah..semua ambik perkhidmatan catering..tak perlu susah-susah..tapi orang dulu bagaimana?semua sepakat, sorang je nak kahwin, tapi satu warga kampung ramai-ramai datang tolong..macam tu la yang kite nak..

..dalam mengharungi hidup, sudah pasti kite diuji..itu tandanya Dia menyayangi kite..ada yang berjaya, ada yang gagal..biasa la benda tu..tapi mengapa mesti ada hasad dengki?mengapa mesti ada pihak lain yang bermusuhan?pernah semut bermusuhan?klu ye pun, tak musuh macam kite..jarang la nak jumpa..manusia?merata ada..ada je niat buruk masing-masing..

..semut pun pandai cari rezeki sesama, angkat makanan bawak balik sarang sesame..tapi kite?bile dalam susah, duduk la sorang-sorang..menyepi je..ape gunenye kawan?share la problem dengan kawan..bukankah "sharing is caring?"..yang berat sama dipikul, yang ringan sama djinjing..itu HAIWAN, yang tidak dikurniakan akal..kite yang MANUSIA ni ada akal..tahu berfkir..renung-renung sendiri la..sebenarnye banyak lagi yang boleh kite ambik contoh dari ciptaan Allah ne..tengok je keindahan alam..tafsir sendiri..terlalu banyak nikmat yang dikurniakan pada kita.."Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?- (Ar-Rahman)"..banyak diulang ayat ne..hurm..itulah manusia yang sering alpa akan tanggungjawab masing-masing..same-same la kite berubah..insyaAllah..=)

No comments: